Bibliography
- Barbiellini-Amidei, Rossana, “Cassiano, la Roma Sotterranea e i
‘Cristiani Primieri,’” in I segreti di un collezionista: le
straordinarie raccolte di Cassiano dal Pozzo (1588-1657), Francesco Solinas (ed), exh. cat., Rome, Palazzo
Barberini, 2000 (Rome: De Luca, 2000).
- Barocchi, Paola, “Ricorsi italiani nei trattatisti
d'arte francesi del Seicento,” in Il mito del classicismo nel
Seicento. Stefano Bottari (ed),(Messina and Florence: D'Anna, 1964): 125-147.
- Barone, Juliana,
“Poussin as Engineer of the Human Figure: the Illustrations for Leonardo's 'Trattato'” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
197-236.
- Barone, Juliana,
“Cassiano dal Pozzo's manuscript copy of the Trattato: new
evidence of editorial procedures and responses to Leonardo in the
seventeenth century” Raccolta Vinciana, 35 (2012):
225-286.
- Barone, Juliana,
“Rubens and Leonardo on Motion: Figures, Inscriptions, and Texts” in Raccolta Vinciana 32 (2008): 343-393. [Reprinted in: Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
441-474.]
- Barone, Juliana, “Illustrations of Figures by Nicolas Poussin and Stefano Della Bella in Leonardo's Trattato,” Gazette des Beaux-Arts CXXXVIII (2001): 1-14.
- Barone, Juliana,
“Seventeenth Century Illustrations for the Chapters on Motion in Leonardo's Trattato” in The Rise of the Image. Essays on the History of the Illustrated Art Book,
R. Palmer and T. Frangenberg (eds), (Burlington: Ashgate, 2009), 23-49.
- Bassoli, Federico, “Un singolare
giudizio del Poussin sul Trattato della Pittura di Leonardo da Vinci,” Raccolta
Vinciana 17 (1954): 157-175.
- Bell, Janis, “Cassiano dal Pozzo’s Copy of the Zaccolini
Manuscripts,” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 51 (1988): 103 -125.
[Reprinted in: Leonardo da Vinci: Selected Scholarship, vol. 4, Leonardo's writings and Theory of Art, Claire Farago (ed), (New York and London: Garland Publishing, 1999), 291-314.]
- Bell, Janis,
“Zaccolini and the 'Trattato della Pittura' of Leonardo da Vinci” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
127-146.
- Beltrami, Luca, Il “trattato della pittura” nelle sue varie edizioni e traduzioni. (Milan: Tip. Treves,
1919).
- Bialostocki, Jan, “Poussin et le
Traité de la peinture de Léonard. Notes sur l'état de la question,” in Nicolas Poussin:
Actes du colloque organisé à l'Institut d'art et d'archéologie, Université de Paris, 1958
(Paris: Centre national de la recherche scientifique, 1960): 133-140.
- Bialostocki, Jan, “Une idée de Léonard réalisée par Poussin,” in La Revue des Arts
4 (1954): 131-136.
- Black, Charlene Villaseñor,
“Pacheco, Velàzquez and the Legacy of Leonardo in Spain” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
349-374.
- Brizio, Anna Maria, Scritti scelti di Leonardo Da Vinci. (Turin: Torino Unione Tipografico, 1980).
- Brizio, Anna Maria, “Il Trattato della pittura di
Leonardo,” in Scritti di storia dell'arte in onore di Lionello Venturi. (Rome: De Luca,
1956): 309-320.
- Brummer, Hans Henrik, “The editio
princeps of Leonardo da Vinci’s Treatise on painting dedicated to Queen Christina,"
Achademia Leonardi Vinci 6 (1993): 117-125.
- Brummer, Hans Henrik, “Minerva of the North," in
Politics and Culture in the Age of Christina (Stockholm: Suecoromana IV,1993), 77-92.
- Calvi, Girolamo I manoscritti di Leonardo dal punto di vista cronologico, storico e biografico
(Bologna: Nicola Zanichelli, 1925).
- Cantile, Andrea (ed), Leonardo genio e cartografo: La rappresentazione del territorio tra scienza arte [exh.
cat. Arezzo, Palazzo Comunale, 21 June – 30 Sept. 2003] (Florence: Instituto Geografico Militare,
2003).
- Carusi, Enrico, “Lettere di Galeazzo
Arconato e Cassiano dal Pozzo per lavori sui manoscritti di Leonardo da Vinci,”
Accademie e biblioteche d’Italia 3 (1929-30): 503-518.
- Carusi, Enrico, “Per il Trattato della
Pittura di Leonardo da Vinci,” in Per il IV centenario dalla morte di Leonardo da Vinci.
(Bergamo, 1919): 419-439.
- Carusi, Enrico “Sulla redazione
abbreviata del Trattato della Pittura di Leonardo da Vinci,” Accademie e biblioteche
d’Italia 4 (1928): 11-26.
- Cermenati, Mario, “Un codice di
Leonardo in Germania?” Raccolta Vinciana 10 (1919): 221-234.
- Chastel, André and Klein, Robert (eds), Léonard de Vinci. Traité de la Peinture. (Paris: Club des Libraries de France, 1960).
- Chastel, André (ed), Léonard de Vinci. Traité de la peinture (Paris: Berger-Levrault, 1987).
- Cianchi, Marco and Pedretti, Carlo (eds), Leonardo. I codici. (Florence: Giunti, 1995).
- Cole, Michael, “On the Movement of Figures in Some Early
Apographs of the Abridged ‘Trattato’,” in Claire Farago (ed), Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900 (Burlington: Ashgate, 2009):
107-125.
- Coquery, Emmanuel, “I pittori francesi a Roma nella
prima metà del Seicento,” in Intorno a Poussin: ideale classico e epopea barocca [exh. cat., Rome, Palazzo Barberini, 2000],
Olivier Bonfait and Jean-Claude Boyer (eds), (Rome: Edizioni De Luca, 2000):
- Corbeau, André, Les Manuscrits de Léonard de Vinci. (Caen: Centre Régional de Documentation Pédagogique, 1968).
- Copper, Elizabeth, “Poussin and
Leonardo: Evidence from the Zaccolini Manuscripts,” Art Bulletin 62
(1980): 570-583.
- Damianaki, Chrysa,
“The Translation and Critical Fortuna of Leonardo's Trattato in Greece and the Balkans: the Manuscript Translations of
Panagiotis Doxaras” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
511-554.
- De Toni, G. B. “Intorno ad un Apografo
del ‘Trattato della PIttura’ di Leonardo da Vinci nella Biblioteca civica di Reggio Emilia,”
Archivio di storia della scienza 3 (1922): 135-140.
- De Toni, N. “Notizie sull'esemplare unico del Trattato della pittura di Leonardo da Vinci esistente nella Biblioteca Marciana,”
Notiziario Vinciano 9 (1979): 53-64.
- Duprey, Wilson G., “Leonardo da Vinci's Trattato della pittura, Treatise on Painting: a bibliography of the printed editions
1651-1956,"
Bibliographical Society of America (1958).
- Fabianski, Marcin,
“The Fortuna of Leonardo's Trattato della Pittura in Nineteenth-Century Poland” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
553-568.
- Farago, Claire (ed), Re-reading Leonardo: the Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, (Burlington: Ashgate, 2009).
- Farago, Claire (ed), Leonardo da Vinci: Selected Scholarship, vol. 4, Leonardo's Writings and Theory of Art (New York and London: Garland, 1999).
- Farago, Claire, “Who Abridged Leonardo da Vinci’s
‘Treatise on Painting’?” in Re-reading Leonardo: the Treatise on
Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009): 77-106.
- Farago, Claire, “How Leonardo da Vinci's Editors
Organized his Treatise on Painting and how Leonardo Would Have Done it Differently,” in The Treatise on Perspective: Published and Unpublished [Studies in the
History of Art Series vol. 59] Lyle Massey (ed),(Washington D.C.: National Gallery of Art, 2003): 20-52.
- Farago, Claire, Leonardo da Vinci’s Paragone. A Critical Interpretation with a New Edition of the Text
in the Codex Urbinas (New York: E. J. Brill, 1992).
- Field, J.V.,
“Perspective and the Paris Academy” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
255-266.
- Fiorani, Francesca “The Theory of Shadows and
Aerial Perspective: Leonardo, Desargues and Bosse,” in Leonardo da
Vinci: Selected Scholarship - Leonardo’s Writings and Theory of Art, Claire Farago (ed),(New York: Garland,1999): 401-416.
- Fiorani, Francesca “The Shadows of Leonardo's Annunciation and Their Lost Legacy,” in
Imitation, Representation and Printing in the Italian Renaissance, Roy
Eriksen and Magne Malmanger (eds),(Pisa and Rome: Fabrizio Serra, 2009): 119-156.
- Fiorani, Francesca, “Abraham Bosse e
le prime critiche al Trattato della Pittura di Leonardo,” Achademia Leonardi Vinci
5 (1992): 78-95.
- Fiorani, Francesca, “The Colors of Leonardo's Shadows,”
Leonardo. The International Society of the Arts, Sciences and Technologies 41, vol 3, (2008): 271-278.
- Gombrich, Ernst Hans, “The Trattato della
pittura, Some Questions and Desiderata,” in Leonardo e l'età della regione Enrico Bellore and Paolo Rossi (eds), (Milan,1982), 141-58. [Reprinted in: Leonardo da Vinci:
Selected Scholarship - Leonardo’s Writings and Theory of Art, Claire Farago (ed), (New York: Garland,
1999): 371-388.]
- Guffanti, Mario Valentio, Bibliotheca Leonardiana 1493-1989. Milan: Editrice Bibliografica, 1990.
- Guffanti, Mario Valentino, “Bibliography of
Printed Editions of Leonardo da Vinci’s ‘Treatise on Painting’,” in
Re-reading Leonardo: the Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed),
(Burlington: Ashgate, 2009): 569-605.
- Hautecoeur, Louis, “Poussin,
illustrateur de Léonard de Vinci,” Bulletin de l’histoire de l’art français
(1913): 223-228.
- Heck, Michèle-Caroline, “The Reception of
Leonardo da Vinci’s ‘Trattato della Pittura,' or 'Traitté de la peinture' in
Seventeenth-Century Northern Europe,” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
377-414.
- Heydenreich, Ludwig, "Introduction," in Treatise on Painting (Codex Urbinas Latinus 1270),
Leonardo da Vinci, Philip McMahon (trans), (Princeton: Princeton University Press, 1956): 1-2.
- Heydenreich, Ludwig,
“Quellenkritische Untersuchungen zu Leonardos Malereitraktat,” Kunstchronik
4, no. 10 (Oct. 1951): 255-258.
- Jordan, Max, Das Malerbuch des Lionardo da Vinci (Leipzig, 1873).
- Kamenskaja, Tatjana, “Le manuscrit
du Traité de la Peinture de Léonard de Vinci au Musée de l'Hermitage,” Raccolta
Vinciana 19 (1962): 255-258.
- Kemp, Martin, "A Chaos of Intelligence: Leonardo’s
Treatise and the Perspective Wars in the Académie Royale,” in Il se rendit en Italie,
études offertes à André Chastel (Paris: Elefante, 1987): 415-426.
- Kemp, Martin,
“'A Chaos of Intelligence'" Leonardo's Traité and the Perspective Wars at the Académie Royale” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
237-254.
- Kemp, Martin and Barone, Juliana,
“What might Leonardo’s own ‘Trattato’ have looked like and what did it Actually Look Like up
to the Time of the ‘Editio Princeps’?” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
39-60.
- Kirchner, Thomas,
“Between Academicism and its Critics: Leonardo da Vinci's 'Traité de la Peinture' and the Eighteenth-Century French Art
Theory” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
299-326.
- Da Vinci, Leonardo, Del Moto e misura dell’acqua: libri nove ordinati da F. Luigi Maria Arconati, Enrico
Carusi and Antonio Favaro (eds), (Bologna: N. Zanichelli, 1923).
- Levezzari, P., “Spunti del Trattato di Leonardo nella cultura artistica del settecento inglese: la ritrattistica tarda di
Gainsborough,"
Prospettiva 33-36 (1983-1984): 313-325.
- Ludwig, Heinrich, Das Buch von der Malerei (Vienna: Braumüller, 1882).
- Mabbot, Cobb M., A Checklist of Editions of Leonardo da Vinci’s Works in College and Public Libraries in
the United States. (New York, 1935).
- Marani, Pietro, “Les manuscrits de Léonard conservés à
la Bibliothèque de l’Institut de France: épisodes de leur histoire,” in Léonard de Vinci: dessins et manuscrits [exh. cat., Paris, Musée
du Louvre, 2003] Françoise Viatte and Varena Forcione (eds), (Paris: Réunion des Musées Nationaux, 2003): .
- Marinoni, Augusto (ed), Scritti letterari, (Milan: Biblioteca universali Rizzoli, 2001).
- Marinoni, Augusto, “I manoscritti di Leonardo da
Vinci e le loro edizioni,” in Leonardo. Saggi e ricerche, Achille Marazza (ed), (Rome: Instituto Poligrafico dello stato,
1952): 235-236.
- Marinoni, Augusto, “I manoscritti,” Leonardo e Milano, Gian Alberto (ed), (Milan: Banca popolare di Milano, 1982).
- Marinoni, Augusto, “Introduzione” in Leonardo da Vinci: I manoscritti dell’Institut de France. Il manoscritto A
(Florence: Giunti, 1990).
- McCurdy, Edward (ed), The Notebooks of Leonardo da Vinci, 2 vols. (London: Jonathan Cape, 1938).
- McMahon, P. (ed), Treatise on Painting by Leonardo da Vinci, 2 vols., (Princeton: Princeton University Press, 1956).
- Niccolò, Anna, Il carteggio di Cassiano Dal Pozzo (Florence: L.S. Olschki, 1991).
- Panofsky, Erwin, The Codex Huygens and Leonardo da Vinci’s Art Theory (London: The Warburg Institute,
1940).
- Papa, Rodolfo, La ‘scienza della pittura’ di Leonardo, analisi del ‘Libro di pittura’ (Milan: Medusa,
2005).
- Pavesi, Mauro, “Cassiano dal Pozzo, Nicolas Poussin e
la prima edizione a stampa del Trattato della pittura di Leonardo tra Roma, Milano e Parigi,”
in Tracce di letteratura artistica in Lombardia Alessandro Rovetta (ed), (Bari: Pagina,
2004), 97-133.
- Pavesi, Mauro, “Copista di casa Dal Pozzo e Nicolas
Poussin,” in I segreti di un collezionista: le straordinarie
raccolte di Cassiano dal Pozzo (1588-1657) [exh. cat., Rome, Palazzo Barberini, 2000]
Francesco Solinas (ed), (Rome: De Luca, 2001).
- Pavesi, Mauro, “Milano, Firenze, Roma, Parigi: la diffusione del Trattato della Pittura di Leonardo,” in
Leonardo. Dagli studi di porporzioni al Trattato della Pittura [exh. cat.]
P.C. Marani and M.T. Fiorio (eds), (Milan: Electa, 2007), 83-97.
- Pedretti, Carlo, "Commentary," in The Literary Works of Leonardo da Vinci Jean Paul Richter
(ed), (Berkley and Los Angeles: University of California Press, 1977): 1-2.
- Pedretti, Carlo, “Leonardo a Urbino e
il Libro di Pittura,” Achademia Leonardi Vinci 10 (1977):
76-88.
- Pedretti, Carlo, Leonardo e il libro di pittura (Rome: Edizioni associate, 1997).
- Pedretti, Carlo, “The Editions of Leonardo’s
Writings,” in Leonardo’s Writings and Theory of Art Claire Farago (ed), (New
York: Garland, 1999): 323-328.
- Pedretti, Carlo, “Un Apografo Sconosciuto del 'Trattato della Pittura,'” in
Studi Vinciani: Docomenti, Analisi, e Inediti leonardeschi, Carlo Pedretti (ed), (Geneva: E. Droz, 1957): 142-151.
- Pedretti, Carlo, “Copie sconosciute del secolo XVII” in
Studi Vinciani: Docomenti, Analisi, e Inediti leonardeschi, Carlo Pedretti (ed), (Geneva: E. Droz, 1957): 257-263.
- Pedretti, Carlo, Leonardo da Vinci on Painting: A Lost Book (Libro A) (Berkley and Los Angeles: University of California Press,
1964).
- Pedretti, Carlo, “Un nuovo apografo del
Trattato della pittura di Leonardo da Vinci,” Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance
21 (1959): 446-450.
- Pedretti, Carlo, “Copies of Leonardo's Lost Writings in the Ms. H. 227 inf. in the Ambrosiana Library, Milan,”
Raccolta Vinciana19 (1962): 61-94.
- Pedretti, Carlo, “Scritti inediti di
Leonardo da Vinci in copie sconosciute del secolo XVII,” Bibliothèque d’Humanisme et
Renaissance 18 (1956): 257-263.
- Pedretti, Carlo and Vecce, Carlo (eds), Libro di Pittura (Florence: Giunti, 1995).
- Peladan, Joséphin, “Les artistes
français et le Traité de peinture,” La Revue hebdomadaire 21 (May,
1910).
- Peladan, Joséphin, Les manuscits de Léonard de Vinci: les 14 manuscrits de l'Institut de France
(Paris, 1910).
- Pierantoni, Amalia Clelia, Studi sul libro della pittura di Leonardo da Vinci (Rome: Tipo lithografico G. Scotti, 1921).
- Piumati, Giovanni, Ravaisson-Mollien, Charles, and Sabachnikoff, Teodoro (eds), I Manoscritti di Leonardo da Vinci: Codice sul volo degli uccelli e varie altre materie
(Paris: Edoardo Rouveyre, 1893).
- Quilley, Geoff,
“The Trattato della Pittura and Leonardo's Reputation in Eighteenth-Century British Art” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
495-510.
- Ravaisson-Mollien, Charles (ed), Les Manuscrits de Léonard de Vinci de l'Institut de France, 6 vols., (Paris: A. Quantin,
1881-1891).
- Ravaisson-Mollien, Charles, “Les écrits de
Léonard de Vinci, à propos de la publication intégrale des douze manuscrits inédits de la
bibliothèque de l’Institut,” Gazette des Beaux-Arts 2, no. 3
(1881).
- Ravaisson-Mollien, Charles, “Pages
autographes et apocryphes de Léonard de Vinci,” Mémoires de la Société nationale des
Antiquaires de France 48 (1888).
- Ravasi, Gianfranco, “Introduzione,” in Alcune Memorie dei fatti di Leonardo da Vinci a Milano e dei suoi
libri Giovanni Ambrogio Mazenta ed., (Milan: La Vita Felice, 1991).
- Richter, Irma, Paragone: a Comparison of the Arts by Leonardo da Vinci (London, New York, and
Toronto: Oxford University Press, 1949).
- Richter, Irma and Richter, Jean-Paul (eds), The Literary Works of Leonardo da Vinci Compiled and Edited from the Original
Manuscripts (London, New York, and Toronto: Oxford University Press, 1939).
- Robison, Pauline Maguire,
“Leonardo's Theory of Aerial Perpective in the Writings of André Félibien and the Paintings of Nicolas Poussin” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
267-299.
- Robison, Pauline Maguire,
“Leonardo's 'Trattato della Pittura,' Nicolas Poussin and the Pursuit of Eloquence in Seventeenth-Century France” in
Leonardo and the Ethics of Style, Claire Farago (ed), (Manchester and New York: Manchester University Press, 2008):
189-236.
- Rosci, M.,
“Leonardo 'filosofo,' Lomazzo e Borghini 1584: due linee di tradizione dei pensieri e precetti di Leonardo sull'arte”
in
Fra Rinascimento Manierismo e realita, P. Marani (ed), (Florence: Giunti Barbera, 1984):
553-568.
- Scarpati, Claudio (ed), Leonardo da Vinci: Il paragone delle arti (Milan: Vita e penserio, 1993).
- Sconza, Anna, Les sources italiennes du Traité de la peinture de Léonard de Vinci actes du colloque, Université de Toulouse II, mai 2009, J.-L.
Nardone et D. Montoliu (ed), (Toulouse: Collection de l'Écrit, 2010): 121-31.
- Sconza, Anna, "Tracce di trasmissione indiretta del 'Libro di pittura' di
Leonardo in lettori di ambito milanese Raccolta Vinciana 34 (2011): 187-221.
- Sconza, Anna, “La prima trasmissione
manoscritta del ‘Libro di Pittura’,” Raccolta Vinciana 33
(2009): 307-366.
- Sconza, Anna, “Note sull''Apografo' del 'Libro di Pittura' di Leonardo da Vinci a casa Leopardi,” Raccolta Vinciana 33
(2009): 367-396.
- Sconza, Anna, La réception du Libro di pittura de Léonard de Vinci: de la mort de l’auteur à la
publication du Trattato della pittura (Paris 1651) [Ph.D. Diss. Université de la
Sorbonne nouvelle Paris III and Università degli Studi di Macerata, 2007] (2007).
- Solinas, Francesco (ed), Cassiano dal Pozzo: atti del seminario internazionale di studi (Rome: DeLuca,
1989).
- Soussloff, Catherine M.,
“The 'Vita' of Leonardo da Vinci in the Du Fresne Edition of 1651” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
175-196.
- Sparti, Donatella Livia,
“Cassiano dal Pozzo, Poussin, and the Making and Publication of Leonardo’s Trattato,”
Journal of the Courtauld and the Warburg Institutes 66 (2003):
143-188.
- Steele, V.,
“The First Italian Printing of Leonardo da Vinci's Treatise on Painting, 1723 or 1733,”
Notiziaro Vinciano (1980): 3-24.
- Steinitz-Truman, Kate, “Poussin,
Illustrator of Leonardo da Vinci and the Problem of Replicas in Poussin’s Studio,”
The Art Quarterly 16, no. 1 (1953): 40-55.
- Steinitz-Truman, Kate, Leonardo da Vinci’s Trattato della Pittura, Treatise on Painting: A Bibliography of the
Printed Edition (Copenhagen: Munksgaard, 1958).
- Steinitz-Truman, Kate, “Trattato
Studies. II,” in Raccolta Vinciana 19 (1962): 223-254.
- Steinitz-Truman, Kate, Manuscripts of Leonardo da Vinci: Their History, with a Description of the Manuscript
Editions in Facsimile (Los Angeles: Elmer Belt Library of Vinciana, 1948)
- Tabarrini, Marco (ed), Trattato della Pittura di Leonardo da Vinci (Rome: Unione Coopertiva Editrice, 1890).
- Uzielli, Gustavo, “Sul modo di
pubblicare le opere di Leonardo da Vinci,” in Ricerche intorno a Leonardo da Vinci
(Rome: Salviucci, 1884 [1872-1884]).
- Vecce, Carlo (ed), Scritti (Milan: Mursia, 1992).
- Vecce, Carlo, “Il Paragone di Leonardo da
Vinci. Appunti su due recenti edizioni,” Giornale Storico della Letteratura Italiana
171 (1994): 435-449.
- Vecce, Carlo, “Dieci postille al testo del
Paragone,” Achademia Leonardi Vinci 6 (1993): 112-116.
- Venturi, Giambattista, Essai sur les ouvrages physifico-mathématiques de Léonard de Vinci, avec des fragments tirés de ses manuscrits. (Paris: Duprat, 1797).
- Vezzosi, Alessandro et. al, “I manoscritti di
Poussin e Rubens,” in La raccolta leonardesca della Contessa de Béhague. exh.
cat., Vinci, Castello dei Conti Guidi, April-July 1980. (Florence: Giunti, 1980),
.
- Weststeijn, Thijs,
“'This Art Embraces All Visible Things in its Domain': Samuel van Hoogstraten and the Trattato della Pittura” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
415-440.
- Willette, Thomas, “The First Italian Publication of
the ‘Treatise on Painting’: Book Culture, the History of Art, and the Naples Edition of 1733,”
in Re-reading Leonardo: the Treatise on Painting Across Europe
1550-1900 Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009): 147-171.
- Williams, Robert,
“Leonardo and the Florentine Academy” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
61-76.
- Woodfield, Richard,
“The 1721 English Treastise of Painting: a Masonic Moment in the Culture of Newtonianism” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
475-494.
- Zuvillaga, Javier Navarro de,
“The Trattato in Seventeenth- and Eighteenth-Century Spanish Perspective and Art Theory” in Re-reading Leonardo: the
Treatise on Painting Across Europe 1550-1900, Claire Farago (ed), (Burlington: Ashgate, 2009):
327-348.